Premijera ličke prosidbe doživjela odlične kritike

2
-
-

GOSPIĆ –  Stara čitaonica u Žabici ugostila je sinoć Folklorni ansambl  „dr. Ante Starčević“  koji djeluje pri gospićkom  Pučkom otvorenom učilištu.  Publika je svjedočila premijernom prikazu tradicionalne ličke prosidbe, već pomalo zaboravljenog običaja koji je prethodio svadbama. Voditeljica folklornog ansambla Maja Rukavina prikupljala je materijale i detalje vezane uz taj običaj  i s članovima ansambla postavila ovo scensko djelo.

-Uz prosidbu je vezano vrlo malo zapisa, a sve je manje ljudi koji nam mogu posvjedočiti kako se nekada prosila djevojka. Zato  jer prikupljanje materijala vezanih uz taj starinski običaj potrajalo malo dulje pa nakon izvedbe ličke svadbe sada imamo na repertoaru i prosidbu. Mislim da su sve prosidbe  u Hrvatskoj slične. Mladić u društvu roditelja dolazi u kuću djevojke  i sve započinje spontanim i neobaveznim razgovorima. Zatim  otac mladoženje započinje priču tražeći od roditelja djevojke pristanak za udaju. Sve je ovo obogaćeno šalama, različitim igrama, ovisno gdje se prosidba događa. A kada se mlada isprosi i mladoženjini svatovi dođu po mladenku, onda se pred svatove izvode zamaskirane bake ili starije žene. Na to netko  od svata domaćinu ukrade pijetla ili ovčicu  i traži novac ili nešto slično. Ovakve običaje nalazimo posvuda i teško je reći tko je od koga to kopirao ili preinačio za lokalni folklor, rekla  nam je Maja Rukavina. Publika je odlično primila novi segment inače bogatog repertoara FA „dr. Ante Starčević“. Posebice kada su se u „muški posao“ prošnje djevojke ubacivale starije žene hvaleći svoju djecu i obitelji, a sve uz učestalo ušutkavanje od strane muževa, kako je to bilo u Lici koja je odavno nestala.

Oglas

Scenarij za prikaz ličke prosidbe preuzet je od književnika Mirka Sankovića iz Brušana koji se desetljećima uspješno bavi pisanjem na ličkom narječju otimajući od zaborava mnoge vrijedne običaje stare Like. Namjerno ili slučajno tijekom sinoćnje prosidbe mladoženjini su roditelji govorili dijalektom ponešto drukčijim od domaćina pa se doista činilo da stvarno dolaze iz susjednog sela. Nakon ovog dijela programa prikazana je lička svadba, dio repertoara koji je FA „dr. Ante Starčević“  već proslavio i daleko izvan Like. Za ovaj dio uobičajeno vrlo uspješnog nastupa uvelike su zaslužni i članovi tamburaškog sastava predvođeni Slavenom Stilinovićem.

Osim umjetničkog, priredba u Žabici imala je i zabavni kontekst pa je nakon folklora nastupila  grupa „Noćne ptice“ zabavljajući goste i  izvođače do kasnih sati.

M. S.